Helft kleuterscholen test schoolrijpheid met nutteloze proef

Maart is de maand van de ‘toetertest’ in het derde kleuterklasje. Maar de test, die de schoolrijpheid onderzoekt, ligt onder vuur. Hoewel meer dan de helft van de scholen de proef nog toepast, noemen de onderwijs­koepels en de CLB’s ‘de traditie’ achterhaald.

 

 

 

Vroeger was het simpel. Wanneer je met je rechterarm over je hoofd aan je linkeroor kon, was je ‘schoolrijp’. Vandaag bestaan er ‘toetertests’ om erachter te komen of je vijfjarige kleuter klaar is om naar het eerste leerjaar te gaan. Concreter nog: of je kind voldoende voorbereid is om straks in de lagere school te leren lezen, schrijven en rekenen.

Maar de tests, die begin jaren negentig werden uitgedokterd in een voormalig PMS-centrum, stuiten in zowat elk CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) op verzet. ‘Het is een compleet achterhaald systeem’, vindt Wim Van Rompu, directeur van het CLB in Antwerpen. ‘Dertig jaar geleden werd de uiterst technische proef ontwikkeld voor Vlaamse kindjes uit de middenklasse. Vandaag is onze samenleving zoveel diverser en zijn de oefeningen, die vooral op taalkennis gericht zijn, nutteloos.’

Liefst negentig minuten lang worden de kinderen op de proef gesteld. Zo moeten ze punten in een tekening kunnen verbinden, woorden in lettergrepen kunnen splitsen en tekeningen kunnen natekenen. En net als in een klassiek rapport krijgen ze ook een score op tien. Mét bijbehorende opmerkingen en adviezen voor de ouders.

Uit onderzoek is echter gebleken dat zulke tests ook negatieve effecten op kinderen kunnen hebben. U leest er alles over in Het Nieuwsblad van donderdag 20 maart.

 

 Bron : Het Nieuwsblad